Friday, January 11, 2019

RESEPI SCRUB BADAN BUATAN SENDIRI DAN KEPENTINGAN SCRUB BADAN


Salah satu terapi jiwa che kak ialah berlulur, berscrub. Tapi nak pergi ke spa memang tak mampu. Kalau mampu pun tak sempat juga nak ke spa. Banyak komitmen kerja dan rumahtangga.

Hari cuti hujung minggu, che kak akan berspa sendiri je kat rumah. Ambil sedikit masa untuk diri sendiri. Me time dalam bilik air. 

Bahan-bahan pun mudah aje. Apa yang ada kat dapur je. Blend beras atau beras pulut. Pergh bau wangi beras memang menenangkan minda. Guna blender kering. Nak blend banyak-banyak untuk wat stok pun boleh. Tapi che kak tak suka wat stok. Nak guna, baru blend. Seminggu sekali pun ok dah. 

Blend halus tau. Tekstur dia walaupun nampak halus, tapi ada butiran scrub. Mudah untuk menyental daki. Kalau kasar sangat, nanti rasa sakit pula.

Kalau che kak rajin, che kak akan sangai dulu beras atau beras pulut. Laaaagiiii aroma wangii. 

Lepas tu campur la dengan apa-apa bahan pun. Ikut suka. Macam-macam yang uols boleh campur. Kali ni che kak titik arganne face oil. 3 4 titik cukup. Bau dia memang syok. Macam aromaterapi gitteeww.


Ramuan utama dalam arganne face oil d'freshpicks adalah 100% Organik Argan oil. Tambah pure jojoba oil, Apricot Kernel oil, Rosehip seed oil dan high gred Essential oil . 

Lepas tu, tambah air sikit demi sikit. Jangan cair sangat dan jangan pekat sangat. Agak-agak boleh sapu kat badan. Lepas tu sental le sambil layan perasaan. Kadang-kadang masa tengah sental, macam-macam idea datang.

Dah kering, boleh le dibilas dengan air. Tak perlu dah nak bersabun. Licin giler rasa kulit. Syok ooo.

Di samping tanggalkan daki dan sel-sel kulit mati, dapat juga urut badan bagi melancarkan peredaran darah.

Kadang-kadang che kak campur dengan serbuk cacao, serbuk susu. Pergh macam mandi dan berendam dalam susu coklat.



No comments: