Thursday, February 14, 2019

Berita baik buat peminat kurma mariami dan ajwa. Kurma premium. Kacang cerdik pun best.

Jom grab wat bekal ganti puasa dan puasa nanti.

Kurma mariami 250 g RM15.00
Kurma ajwa 250 g RM30.00
Kacang cerdik 3 pek × 115g Rm39.00

Yang ni tak termasuk pos.

Jom beli set best buy.
Kurma mariami buy 10 free 1 RM150.00 free pos
Kurma ajwa buy 5 free 1 RM150.00 free pos

Combo mikkae healthy snack (kurma ajwa, kurma mariami, pistachios)
RM49.00 free pos.




Wednesday, February 13, 2019

KENAPA PERLU BAGI NAFKAH WALAUPUN TELAH BERCERAI


Apabila che kak melihat wajah anak-anak klien JKM, sayu je rasa hati. Simpati pada nasib mereka. Mereka bukan anak yatim. Masih mempunyai bapa. Walaupun ikatan suami isteri terputus dan terdapat gelaran bekas isteri dan bekas suami, namun tiada gelaran bekas bapa dan bekas anak. Maksudnya, hubungan anak dan bapa tidak akan terputus sampai bila-bila.

Apabila bercerai, jarang benar che kak dengar si bapa memberi nafkah kepada anak-anak. Terkontang kanting si ibu mencari rezeki untuk menyara anak-anak. Amat malang bagi si ibu sebelum bercerai hanya bergantung sepenuhnya kepada suami.

Selepas bercerai, si bapa berbekalkan penis dan testis yang dibungkus dengan skrotum akan membuat anak lain dengan isteri baru.

Persoalan jodoh hanya Allah saja yang tahu. Namun sebagai bapa, tanggungjawab terhadap anak tidak terhenti walaupun selepas bercerai. Tetap wajib memberi nafkah kepada anak-anak walaupun tinggal bersama dengan bekas isteri.

Hati che kak rasa pilu melihat si anak yang berusia 12 tahun yang akan menghadapi peperiksaan UPSR nanti, telah bersusah payah menceri rezeki di sekitar tempat pembuangan sampah bersama ibunya. Dah biasa sangat tak bawa duit saku ke sekolah. Dah biasa sangat menahan lapar sebab kehabisan makanan kat rumah termasuk beras.

Apabila che kak bertanyakan sama ada ayah ada bagi duit belanja dan katanya tak bagi duit belanja.

Tergamak si bapa melihat anak-anaknya bersekolah dengan tidak sempurna. Tiada baju sekolah baru, tiada buku, tiada duit saku. Bagaimana si anak nak belajar dengan sempurna sedangkan keperluan asas seperi makan minum pun tidak terjaga dengan baik.

gambar ehsan google aceh.tribunnews.com


Baik si bapa yang kaya atau yang miskin, susah nak tengok si bapa memberi nafkah tanpa culas. Tak usah kalian berbangga dengan kelelakian anda, kalau kedekut nak beri nafkah anak.

Walaupun mahkamah boleh memerintahkan seorang lelaki membayar nafkah anaknya jika enggan atau cuai, namun bekas isteri bukan tidak mahu membuat tuntutan nafkah tetapi malas nak buang masa dan duit untuk buat tuntutan.

Wahai kaum bapa, tahukah anda apa maksud NAFKAH? Adakah anda rasa rugi beri nafkah?  Adakah anda rasa jatuh msikin kalau bagi nafkah?

NAFKAH bermaksud keperluan asas manusia untuk hidup atau dikenali sebagai sara hidup. Tujuannya untuk meneruskan kehidupan. Keperluan asas iaitu makanan, minuman, pakaian, tempat tinggal, pendidikan, kesihatan (ubat), keselamatan perlindungan dan kebajikan. Bil-bil utiliti pun termasuk dalam senarai nafkah.

Kenapa tanggungjawab memberi nafkah terletak pada bahu lelaki? Suami mempunyai tanggungjawab menanggung nafkah isteri, manakala sebagai bapa pula menanggung nafkah anak. Sekurang-kurangnya sehingga anak lelaki mencapai umur baligh atau 18 tahun dan anak perempuan sehingga berkahwin menurut mazhab Syafie dan Maliki.

Apabila anak lelaki berusia melebihi 18 tahun, sihat dan berupaya menyara diri sendiri, barulah tidak menjadi tanggungan ke atas si bapa. Tetapi sebaik-baiknya saralah anak sampai mereka dah habis belajar universiti.

Bertambah beban pada masa yang sama si ibu terpaksa menjaga anak OKU. Mana nak fikir cari duit lagi, mana nak fikir jaga anak-anak lagi, mengurus anak OKU lagi. Sekurang-kurangnya dengan adanya nafkah dari bekas suami, ringan beban si  ibu.

Apabila si bapa dah tua dan tidak mampu untuk bekerja lagi, baru terhegeh-hegeh nak cari dan mengaku anak. Apabila si anak tidak mahu membantu akibat ‘kecil hati’ dengan kelakuan si bapa, pandai pula kata anak derhaka. Walhal si bapa yang terlebih dahulu ‘derhaka’ kepada anak.

Pandai buat anak, tapi buat-buat tak pandai nak bagi nafkah anak. Bekas isteri tak sempat nak kaya pun dengan duit nafkah anak tu kalau bagi pun. Katanya JKM kan ada.... 





Tuesday, February 12, 2019

40 TAHUN

Alhamdulillah, esok kena renew lesen memandu. Post sini dulu sebelum g pejabat pos pagi esok.

Genap usia 40 tahun. Syukur dengan nikmat Allah sepanjang hidup atas muka bumi Allah ni. Tak terhitung rezeki dari Allah. Nikmat mana lagi yang nak didustai.



Teringat perbualan dengan rakan sekerja. Katanya che kak untung dan bertuah pada usia 40 tahun, banyak nikmat yang che kak dah dapat. Antara senarainya,

Allah bagi suami yang tahu menjalankan tanggungjawabnya.

Allah bagi anak yang sihat seramai 7 orang walaupun buku pink bertanda stiker merah sebab history pembedahan jantung masa darjah 5 (tahun 1990).

Allah bagi kerja tetap sebagai kakitangan JKM. Dapat gaji setiap bulan. Sambil jual susu kambing pada waktu lapang. Melalui kerja ni che kak rasa insaf dan sentiasa bersyukur.

Allah bagi jejak kaki ke bumi Mekah dan Madinah melalui rezeki asnaf. Tumpang rezeki orang. Tak termimpi dapat pergi ke Mekah secepat ini sebab buku tabung haji tak penuh-penuh pun. 😁

Ada kawan yang sentiasa support che kak ketika che kak down. Nampak macam takde orang nak kawan dengan che kak. Tapi masa che kak memerlukan pertolongan, Allah tetap hadirkan insan yang bernama kawan.

Ada adik beradik yang tak pernah nak berhutang dengan che kak pun satu rahmat. 😆

Ada ma yang sentiasa doakan kejayaan anak-anaknya. Ada ayah yang hebat walaupun jodoh dengan ma tak panjang.

Ada mak dan ayah mertua, adik ipar dan biras yang baik.

Ish dah lah tu. Kata nak remind untuk renew lesen memandu je.

Wednesday, January 16, 2019

KENAPA SUKA MENULIS DAN MANFAATNYA

Che kak suka menulis. Berbekalkan aplikasi colornote atau memo dalam samsung tab, che kak akan tulis apa sahaja yang terlintas dalam minda dan hati. Sebagai pengganti lidah untuk berbicara. 




PENGGANTI LIDAH UNTUK BERBICARA.

Kenapa? Sebab che kak tak pandai berkata-kata. Tiada bakat untuk berbicara. Salah bicara tak dapat tarik balik. Salah bicara, boleh menyebabkan orang akan salah faham. Lebih baik diam aje kalau rasa ragu-ragu untuk berbicara.

Che kak kagum dengan sesiapa sahaja yang ada bakat berbicara secara spontan. Ahli politik sudah tentu punyai bakat berbicara tanpa teks.

Dalam hati sanubari che kak berlegar-legar nak sampaikan apa yang ada dalam minda. Tak pandai nak susun bicara secara spontan. Kadang kala idea datang terlalu cepat, tak seiring dengan lidah untuk bertutur. Akhirnya, idea akan berkata "bye bye , saya pergi dulu "dan jadi blur secara tiba-tiba.

Jadi, che kak akan menulis. Selepas menulis, baca dulu dan semak isi kandungan. Sesuai atau tidak dipamerkan isi penulisan dalam laman sosial. 


MENYAMPAIKAN MAKLUMAT 

Menulis dapat menyampaikan sesuatu maklumat dengan lebih tersusun. 

Kalau sesuai, bolehlah dipamerkan. Kalau tak sesuai, simpan sahaja entry  dalam "only me". 

Kadang kala ego seseorang menyebabkan tidak mahu langsung mendengar apa yang kita nak sampaikan secara komunikasi dua hala. 

Jadi, apabila kita menulis, dia tetap akan baca walaupun hanya sekadar jelingan dan cepat-cepat scroll. 


BERKONGSI PENGALAMAN DAN CERITA


Che kak suka berkongsi cerita dan pengalaman serta apa jua kisah. Nak berborak-borak pasal cerita dan pengalaman dengan sesiapa sahaja, bimbang orang akan meluat.

Jadi, che kak akan menulis. Puas hati rasanya. Syok sendiri pun tak kisah lah. Hahaha. Ada ku kisah?


MENGHIBURKAN HATI

Menulis juga dapat menghiburkan hati che kak yang gundah gulana. Sedih, tapi tak mampu nak luahkan. Terlalu mengasyikkan apabila menulis. Setenang air dalam baldi yang tak berusik.


HOBI DAN IMPIAN

Che kak tahu, che kak bukan penulis handalan. Bukan penulis blog yang hebat. Tapi menulis adalah hobi dan kesukaan che kak. Walau bagaimanapun, jangan sesekali paksa che kak menulis jurnal atau apa sahaja penulisan bersifat ilmiah. Che kak hanya menulis berdasarkan pengalaman kehidupan seharian sahaja.

Cita-cita che kak nak kumpul kisah-kisah klien che kak yang positif. Nak bukukan. Bahawasanya ujian hidup seperti kemiskinan tidak menghalang seseorang itu untuk berjaya. Tapi masa belum mengizinkan untuk che kak berbuat demikian. Banyak komitmen lain yang perlu diutamakan dahulu. Kerja, anak-anak, rumahtangga dan bisnes kecil-kecilan.


DAPAT MENJANA PENDAPATAN

Selain itu, menulis juga dapat menjana pendapatan. Che kak tak pandai berniaga. Malu nak promosikan produk. Malu sangat. Jangan harap nak tengok che kak pegang produk dan bla bla bla bla bla bla bla bla. Tapi, seronok berniaga dalam alam maya. Maka, ambillah peluang menggunakan medium ini sebagai kedai maya kita. 




Jadi, inilah sedikit sebanyak kenapa che kak suka menulis. Menulis terutama pada waktu malam sebelum tidur membuatkan che kak lupa pada tekanan perasaan.

Salam sayang dari che kak suka menulis dan menaip.












Sunday, January 13, 2019

TABLET KUNYAH SUSU KAMBING

MIKKAE CHEWABLE

RM49.00

Susu kambing dalam bentuk tablet kunyah dengan perasa Natural vanila.

-mudah dihadam
-bebas perisa/pewarna sintetik
-bagus untuk kesihatan menyeluruh
-kalsium untuk pertumbuhan tulang dan gigi yang kuat
- protein untuk membantu pembinaan dan pemulihan tisu badan
-juga alternatif terbaik untuk yang tidak boleh minum susu atau alergy dengan susu lembu
-susu kambing bagus untuk menguatkan sistem imunisasi badan, untuk kesihatan usus dan pencernaan, untuk mencantikkan kulit, menguatkan tulang, untuk meningkatkan daya penumpuan dan ingatan.


SUSU KAMBING MIKKAE

NP RM35.00 / CANISTER 250 G

-100% susu kambing dalam bentuk serbuk.
🥛-Dispraydried dari susu segar ke serbuk tanpa pemanis tambahan seperti gula / nondairy creamer / maltodextrin
🥛-Tinggi protein dan kalsium
🥛-Sesuai untuk kanak-kanak, dewasa, juga ibu hamil/ibu menyusu
🥛-Bagus untuk menguatkan sistem imunisasi badan, untuk kesihatan usus dan pencernaan, untuk kecantikkan kulit, kesihatan tulang, untuk meningkatkan daya penumpuan dan ingatan, untuk kesihatan jantung serta kesihatan menyeluruh
-Enak diminum begitu sahaja atau di tambah kurma/ madu/ koko/puri buah/dan sebagainya
🥛-Susu dari kambing baka Saanen. Diimport dari holland.
-Dipek di kilang bertaraf GMP. Sampel susu juga telah melalui ujian nutrisi di makmal MARDI

Saturday, January 12, 2019

APA ITU AIR NABEEZ DAN KEBAIKANNYA

APAKAH MAKSUD AIR NABEEZ

Air rendaman kurma atau dikenali dengan nama Air NABEEZ. Cara penyediaannya ialah rendam kurma dalam air masak semalaman dengan menggunakan bekas bertutup dan diminum keesokkan harinya pada waktu pagi.


 KHASIAT AIR NABEEZ

Air nabeez adalah minuman berakali, yang mampu menolong membuang asid dari perut dan sistem pencernaan badan. 

Boleh bertindak sebagai detox. Iaitu dapat membantu badan untuk menyingkirkan bahan toksin dari badan. 

Ia juga mampu membantu proses pencernaan yang baik dan menajamkan fikiran. 

Sangat bagus untuk memulihkan lemah tenaga batin.


CARA MEMBUAT AIR NABEEZ

Rendam beberapa butir kurma  bilangan ganjil ke dalam air masak dalam gelas atau jug pada waktu malam dan pastikan bertutup. Kan tak pasal-pasal masuk tahi cicak.

Pagi keesokkannya boleh la minum air macam tu je. Buah kurma yang telah lembut tu boleh dimakan begitu sahaja.

Kurma yang bagus digunakan adalah kurma ajwa. Kalau takde, bedal je la kurma apa pun. Tak kisah.

Hanya gunakan salah satu daripada buah-buahan pada satu-satu masa. Tak boleh campur kurma dengan kismis.

Paling best campur dengan susu. Pergh sedap sangat.

Kalau nak simpan dalam peti ais pun boleh. Boleh tahan sampai 2 hari. 

Opsss.. Terlupa nak bagitau. Buang biji kurma tu dulu deh sebelum rendam.



RENUNGAN

Nabi Muhammad SAW bersabda: “Rumah yang tidak ada kurma di dalamnya, akan menyebabkan penghuninya kurang sihat”. 

Nabi Muhammad SAW bersabda: “Berilah makanan kurma pada wanita yang hamil sebelum dia melahirkan, sebab yang demikian itu akan menyebabkan anaknya menjadi seorang yang tabah dan bertaqwa (bersih hatinya)”.

Sabda Rasulullah SAW :

“Barang siapa yang makan pagi dengan tujuh butir kurma Ajwah, maka tak akan mencelakainya racun dan sihir dihari itu”. (Riwayat Shahih Al-Bukhari)

Friday, January 11, 2019

SUSU DALAM KUMPULAN PIRAMID MAKANAN

Che kak jual susu kambing sebab ianya hanya susu. Jangan tanya che kak susu kambing boleh rawat penyakit ke tak?

Che kak bukan doktor. Che kak tak belajar ilmu farmasi, perubatan dan pemakanan. Hanya sekadar sedikit pengetahuan bahawa susu adalah sumber protein dan kalsium yang ada dalam piramid makanan.

Beza susu kambing yang che kak jual ialah susu tanpa sebarang tambahan gula, krimer, maltodextrin. Berbaloi beli susu kambing tanpa gula.

Kalau nak gula dan krimer, beli gula dan krimer kat kedai. Campur sendiri dalam susu nak banyak mana gula dan krimer pun takpe.

Gambar ehsan google


Lagi satu che kak paling menyampah kalau sesiapa guna perkataan makanan sunnah. Tak payah nak mention sunnah bagai. Label je ikut makanan. Susu is susu.

Sunnah ape kalau gula, krimer lagi banyak dari susu.

#sedapnyasusukambing