Sunday, December 23, 2018

KENAPA SUSU KAMBING MIKKAE MENJADI PILIHAN


Susu kambing pure MIKKAE adalah 100% susu kambing baka saanen.

Tanpa campuran gula, krimer, maltodextrin.

Ianya adalah minuman harian yang penuh khasiat.

Terutama protin dan kalsium serta mengandungi asid amino yang penting untuk tisu-tisu tubuh.

Setakat ni,  kastemer che kak yang minum susu mikkae ni antara sebabnya ialah:

🐐Bantu diet. Mikkae bukan ubat kurus tapi ianya membantu kenyang lebih lama. Paling penting jangan takut minum mikkae walaupun diet. 

🐐Minum susu kambing tak gemuk pun. Mitos mengatakan susu kambing jadi gemuk tu sebab susu kambing dah bercampur dengan gula dan krimer.

🐐Pesakit gastrik, cuba amalkan minum susu kambing. Ianya bersifat alkali. Sebab tu mampu merawat sakit gastrik. Berbanding susu lembu, ianya bersifat asidik. Tak digalakkan minum susu lembu masa sakit gastrik. (Che kak lupa dah baca kat mana)

🐐Ibu-ibu yang hamil amat digalakkan minum susu kambing kerana tinggi kalsium dan protin. Bagus untuk baby dalam rahim. 

🐐Ibu menyusu yang mengamalkan susu kambing bagus untuk 'milk booster'.

 πŸUntuk ikhtiar hamil. Makan dengan kurma. Insya Allah, rezeki Allah bagi zuriat.

🐐Ada masalah HB rendah? Ianya amat bagus kerana mampu meningkatkan kadar hb.

🐐Anak-anak ada masalah asma pun boleh mengamalkan minum susu kambing. 

🐐Ramai juga kastemer  yang dah tukar susu formula dengan susu mikkae. Sebabnya, susu formula untuk kanak-kanak pun ada kandungan gula yang tinggi. 

🐐Katanya lagi jimat minum susu kambing mikkae. 1 scoop untuk 150 ml pun dah cukup lemak dan sedap. Yang penting bebas gula, krimer. I canister 250 gram bersamaan 25 hidangan (25 scoop).

🐐Pesakit alergik pun minum susu kambing mikkae. Sebab susu kambing mengandungi AHA semulajadi.

🐐Saje-saje nak minum sebab sedap katanya.  Sedap, lemak berkrim. Macam susu pure dalam botol yang fresh dari ladang kambing. Mikkae versi serbuk. 

🐐Katanya lagi, dah lama cari susu kambing bentuk serbuk tanpa campuran gula, krimer. Nak pure 100% susu. Senang nak bawa ke mana2 dan cepat disediakan.

Ok lah setakat ni dulu, ye. Yang pasti, Che kak nak ucapkan terima kasih sebab support susu kambing MIKKAE.

Susu premium harga mampu milik. 


www.wasap.my/60133703161
 www.wasap.my/60133703161
 www.wasap.my/60133703161
 www.wasap.my/60133703161
 www.wasap.my/60133703161

#sedapnyasusukambing #mikkae #dealersusukambingketereh #dealersusukambingpasirputeh

Tuesday, July 31, 2018

RANGKULAN KASIH UMRAH RAMADHAN 1439 H 2 JUN - 13/14 JUN 2018 - SIRI 3

30.5.2018, che kak bersama penerima JKM yang terpilih bertolak ke Kuala Lumpur dengan bas JKM. Ada yang pergi sendiri. Tak sabar rasanya. Walaupun rasa sedih tinggalkan suami dan anak-anak, namun kerinduan dan kecintaan kepada baitullah mengatasi rasa sedih. Bagaikan terkena penyakit angau dengan cinta.




Makcik Nab


Dengan berpandukan waze akhirnya selamat sampai kat Hotel Tabung Haji Kelana Jaya sebaik sahaja azan maghrib menandakan waktu berbuka puasa.

Keesokannya pendaftaran dan taklimat. Bagaikan mimpi che kak dapat tengok dan mendengar secara live Ustaz Dato' Md Daud Che Ngah. Che kak memang minat dan suka dengar ceramah-ceramah ustaz sejak kecil lagi. Che kak selalu juga baca kisah-kisah umrah dan haji dalam majalah Mastika.


Booth pemeriksaan kesihatan. 


Memang best dengar ceramah ustaz. Semoga golongan pendakwah dan ulamak terus istiqamah dalam perjuangan menyampaikan dakwah Islamiyyah. Semoga ustaz diberi kesihatan yang baik agar terus dapat menabur bakti kepada tetamu Allah.

Ustaz Dato' Md Daud Che Ngah bagi taklimat kepada petugas sukarelawan


Semoga anak-anak zaman ini kenal dengan tokoh agama


Teruja! Tapi masih under control malu la. Malu wei. Che kak ada juga  selfie dengan ustaz. Tapi takde la che kak nak tergedik macam jumpa artis.

Mmmmm dugaan hati yang paling besar. Istighfar banyak-banyak agar Allah pelihara hati che kak. 


Semasa majlis perasmian, barulah che kak kenal dengan pemilik Andalusia. Beliau menceritakan bahawa beliau dari keluarga yang susah. Tak sempat menghantar ibubapanya ke Mekah. Sebab itulah beliau mengambil inisiatif ingin membantu golongan warga emas yang miskin dan tak mampu untuk ke Mekah.

Antara asnaf penerima JKM yang terpilih


Jemaah dari Kelantan

Beliau bermula dari bawah. Pernah bekerja makan gaji. Hanya sempat memberi sekali sahaja gajinya kepada ayahnya sebelum ayahnya meninggalkan dunia yang fana ini.



Kata orang, rezeki dikongsi bersama. Dalam rezeki kita, ada rezeki orang lain.




Nak cerita juga la tentang makcik yang comel. Che kak kagum dengan makcik dari Pasir Mas. Che kak bahasakan dirinya sebagai 'mok'. Umur 73 tahun. Pukul 4.00 pagi, dia dah bangun dan mandi. Lepas tu solat tahajjud. Nampak mudah je. Apabila dah menjadi amalan, nampak mudah je kan. Masa sahur dan berbuka puasa, sikit je mok makan. Patut la comel.

Mok memang comel, cute, kecil molek. Walaupun dah berusia, manis je wajahnya. Che kak selalu je peluk mok. Mok jaga penampilannya. Memang tak puas tengok mok. Che kak suka mengusik mok sebab apabila dia gelak dan senyum, alahai macam anak dara. Malu-malu gitteww.

Sayang mok. Dah rasa macam nenek sendiri.


Hari yang ditunggu-tunggu pun tiba. 2.6.2018 (hari lahir suami che kak), kami berangkat ke KLIA. Lambaian Mekah dah memanggil-manggil.


Biru mata hitamku



Tapi sedih sangat sebab pakcik Jamil dari Gua Musang tak sihat. Dengan rasa semangat yang kuat, pakcik Jamil lawan sakitnya. Che kak ingatkan pak cik Jamil demam biasa aje. Ingatkan tubuh lemah sebab kurang gula. Asal sakit kencing manis, mesti duk ingat kurang gula. Siap bagi air manis dan kurma. Lepas tu baru pakcik Jamil bagitau, takut gula tinggi. Alamak! Nasib baik Andalusia ada doktor yang bertugas.

Pakcik Jamil. Semoga ada rezeki pakcik nanti 


Jemaah lelaki dah pakai pakaian ihram. Tapi belum niat ihram lagi. Naye je kalau dah niat. Nanti mutawwif akan bagitau waktu bila kena niat ihram semasa dalam kapal terbang nanti.

Cukup la dulu setakat ini. Nanti che kak cerita pula pengalaman berada di Mekah. Subhanallah, rindunyaaaa...   Tak tergambar perasaan rindu ni. Semoga diberi rezeki dan peluang lagi untuk ke sana.




Kaunter khas di KLIA untuk jemaah Andalusia


#Nota tambahan: Kena beli plug international. RM20.00.



Monday, July 30, 2018

RANGKULAN KASIH UMRAH RAMADHAN 1439 H 2 JUN - 13/14 JUN 2018 - SIRI 2


Hari ini che kak nak sambung kisah Rangkulan Kasih Umrah Ramadhan. Lebih kepada cerita pengalaman che kak. Bukan niat nak riak ke apa ke. Hanya sebagai kenangan dan rezeki paling indah yang dikurniakan kepada che kak.


Che kak terlalu sibuk sebab nak siapkan tugas-tugas hakiki kerja che kak. Itupun che kak terpaksa tinggalkan 'saka' kat boss dan kawan opis che kak. Tak sempat juga siap kerja.

Hanya sekali je che kak sempat mengikuti kursus umrah di Machang. Che kak tengah fokus dengar ceramah dan amanat ustaz penceramah.

Tapi makcik sebelah che kak sibuk suruh tulis buku nota dia.  Tapi dia duk tersengguk-sengguk sebab tertidur.

Untuk persediaan barangan hanya ala kadar sahaja. Nasib baik mak che kak pandai menjahit. Dapat la jahit 3 pasang jubah. Alhamdulillah rezeki sentiasa ada walaupun che kak takde duit yang banyak untuk persiapan ke mekah.

Antara keperluan yang che kak sediakan walaupun last minit:

2 helai jubah hitam (ma jahitkan)
1 helai jubah putih (ma jahitkan)
3 helai telekong solat (hadiah dari suami dan boss che kak, sumbangan Andalusia)
1 pasang baju kurung (sedia ada)
1 pasang t-shirt dan skirt muslimah (sedia ada)
2 helai kain tudung labuh hitam (sedia ada)
1 helai kain tudung  labuh (sedia ada)
1 botol spray (sumbangan Andalusia)
1 pasang kasut tawaf (RM5.00)
3 pasang stokin tebal (RM10.00 sepasang beli dengan ofismate)
3 pasang sarung tangan (sedia ada, sumbangan Andalusia)
3 helai kain sarung
3 helai t-shirt (baju tidur)
1 helai tuala (tak bawa pun takpe sebab hotel ada sediakan tuala)
2 helai sapu tangan @ tuala muka. (Che kak ada tuala muka percuma dari D'freshpicks)
1 pasang selipar getah sedia ada. Tak sempat nak beli, pakai selipar yang ada je la. Asal selesa.
Pakaian dalam
Pantiliner dan kapas
3 peket tisu basah
Cermin mata hitam (suami punye)
Gunting kecil untuk tahallul (beli kat kedai RM2)
Pengetip kuku
Pisau cukur
Penyangkut baju dan pengepit kain

Untuk set penjagaan diri:
Lipbalm homemade
Deodorant homemade
Sabun susu kambing
Sabun mandi khas untuk haji merangkap syampu(sebenarnya boleh je bawa sabun mandi biasa. Sebab kita bukannya sepenuh masa dalam ihram)
Sikat rambut
Ubat gigi, berus gigi
Sabun basuh kain (che kak guna sabun buku cap buruh warna kuning. Sabun legend. Seketul hanya tahan seminggu je).

Lipbalm , deodorant homemade 

Bekalan susu kambing dan kurma wajib che kak bawa.

Che kak tak bawa krim muka dan krim sun protection. Sebab che kak duk ingatkan kat Mekah tak leh pakai. Walhal masa dalam ihram je tak boleh pakai. Muka jadi hangus 'sun burn' wei.

Che kak tak bawa handbag. Che kak guna beg kecil sumbangan Andalusia. Beg tu kita sangkut kat leher dan ada tali yang diikat kat pinggang. Dalam beg tu muat la letak purse, telefon, buku panduan umrah.


Che kak tukar duit kat dalam KB Mall. Lupa pula nama kedai money changer tu. Tukar RM500 dapat la lebih kurang 450 riyal. Itupun duit suami yang bagi.

Sebelum bertolak ke KL, boss-boss dan kawan-kawan ada bagi duit sumbangan. Lebih kurang RM300 juga. Terima kasih banyak-banyak atas sumbangan kalian.

Che kak memang tak sabar nak bertolak ke Mekah. Bagaikan melambai-lambai. Rindu yang tak tertahan rasanya.

Nanti che kak cerita siri ke 3 pula. Pengalaman semasa berada di  Tabung Haji Kelana Jaya untuk program perasmian dan kursus perdana umrah.



Friday, July 6, 2018

RANGKULAN KASIH UMRAH RAMADHAN 1439 H 2 JUN - 13/14 JUN 2018 - SIRI 1

Nikmat mana lagi yang perlu che kak dustakan. Dapat rezeki Allah yang tak terduga langsung. Sedikit pun che kak tak termimpi nak tunaikan umrah waktu yang terdekat lebih-lebih lagi tahun ini.

Nak harapkan simpanan? Nak mimpi pun tak mampu. Walaupun selalu juga berkata-kata, "mimpi je pun, tak perlu kena bayar". Yessss.. Mimpi yang menjadi kenyataan yang tak perlu bayar. Allah yang tolong bayarkan.

Che kak rasa syukur yang amat sangat dengan rezeki Allah. Tak tergambar perasaan gembira dan terharu.  Che kak tumpang rezeki asnaf yang terpilih dari kalangan penerima bantuan JKM dan warga emas dari Rumah Seri Kenangan JKM.

Syarikat ANDALUSIA Travel & Tours telah taja pakej umrah kepada 136 penerima bantuan JKM. Pakej umrah 10 terakhir ramadhan yang bernilai RM9900 seorang. Termasuklah taja kami sebagai sukarelawan @  petugas @ pengiring.

Program Rangkulan Kasih Umrah Ramadhan 1439H dianjurkan oleh Andalusia dengan kerjasama Kementerian Pelancongan (MOTAC) dan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Asnaf@penerima bantuan JKM  dari Kelantan seramai 13 orang. Che kak sebagai sukarelawan yang akan mengiringi asnaf.

Berita gembira ni che kak dapat semasa tengah tunggu keputusan pilihanraya umum pada 9.5.2018. Ya Allah, rasa nak melompat-lompat je sebab happy sangat.

Maka, bermulalah episod berkejar-kejaran dengan masa. Nak siapkan pasport dan dokumen-dokumen yang perlu segera di hantar ke pihak atasan. Nak siapkan kerja hakiki lagi. Rasa macam tak cukup tanah bak kata orang. Tapi Allah telah  permudahkan semua urusan.

Dalam masa 1 hari nak kena siapkan dokumen.
Pasport RM200.00.

Salinan sijil nikah yang perlu disahkan oleh pejabat Agama, kena cas RM10.00.

Suntikan mers cov RM130.00. Che kak dapatkan suntikan kat klinik Perdana.

Lepas tu berkejar pula kat Pejabat Pendaftaran Negara untuk sahkan salinan kad pengenalan suami.

Untuk surat keizinan mahram, kena cop pesuruhjaya sumpah. Tak semestinya kat mahkamah. Cop kat pesuruhjaya sumpah swasta pun boleh. Asalkan berdaftar dan diiktiraf oleh badan kehakiman. Kalau swasta, cas RM10.00.

Gambar pasport khas untuk visa umrah. RM15.00.

Dokumen ni perlu diserahkan kepada pihak Andalusia untuk permohonan visa umrah pula. Walaupun pihak kementerian dan andalusia menyokong, namun terpulang kepada pihak kedutaan Arab Saudi untuk meluluskan visa.

Selesai sediakan dokumen untuk visa, kena settle dokumen peringkat jabatan pula. Borang kebenaran ke luar negara, borang cuti umrah, borang cuti rehat, borang kebenaran menerima hadiah dan borang insurans luar negara.

Walaupun rezeki dari Allah, sudah tentu che kak amat berterima kasih kepada suami kerana mengizinkan che kak pergi. Che kak juga amat menghargai jasa-jasa big boss iaitu Puan Roshayati, Tuan Pengarah, boss che kak sendiri, dan kementerian kerana memberi peluang kepada che kak.

Sebelum itu, pihak Andalusia dan MOTAC dah turun padang untuk menghantar surat tawaran kepada penerima bantuan JKM termasuklah penerima JKM Pasir Puteh. Rezeki Pakcik Ismail bin Deraman. Pada pendapat che kak, pakcik Ismail memang kategori asnaf dan memenuhi kriteria Andalusia.

Pakcik Ismail Deraman, calon dari JKM Pasir Puteh yang berjaya mendapat tawaran umrah ramadhan 2018.

Cukup setakat ini dulu untuk siri 1. Lepas ni che kak sambung cerita untuk siri 2 dan seterusnya. Banyak nak cerita. Takde niat sikit habuk pun nak riak ke apa. Sekadar perkongsian pengalaman sebagai sejarah hidup yang tak hilang dari 'buku cerita' che kak.







Saturday, June 30, 2018

BAGAIMANA CARA MASAK NASI AYAM YANG SEDAP

Hari ni che kak nak cerita pasal nasi ayam. Semua kenal nasi ayam walaupun pelbagai resepi, versi, petua, rasa dan macam-macam la. Che kak kenal 2 jenis je nasi ayam. Nasi ayam sedap dan tidak sedap. Hahaha.

First time che kak masak nasi ayam masa che kak mengandung anak sulung tahun 2003. Entah sedap entah tidak. Main hentam je labuuu..

Lepas tu dah bertahun tak masak. Renyah sangat nak masak. Apabila anak dah berderet, anak-anak lebih suka request nasi ayam kat kafe TESCO Kota Bharu. Sedap sangat la kot nasi ayam kat sana.

Apabila dah kenal pakcik google, maka pelbagai resepi nasi ayam che kak cuba. Cuba dan cuba dan cuba. Tapi masih belum jumpa resepi yang betul-betul rasa sedap di tekak sendiri dan anak-anak serta suami.

Che kak faham rasa sedap ni terlalu unik. Kadang-kadang kita rasa sedap , orang lain rasa tak sedap dan begitulah sebaliknya.

Sehinggalah che kak cuba 1 resepi nasi ayam sedap. Eh memang sedap la. Anak-anak dan suami suka sangat. Bertambah-tambah makan. Suami yang tak pernah puji, pun terpuji-pujian pulak. Haha. Nasib baik dapat control lubang hidung yang kembang bagaikan bunga ros nak kembang.

Hampir setiap minggu suami dan anak-anak request nasi ayam. Dah lama tak minta makan nasi ayam TESCO.

Tapi ingat, sedap bagi che kak, belum tentu sedap bagi uols. Bagi che kak, asalkan suami dan anak-anak suka pun tak pe dah.

Dulu rasa renyah, sekarang rasa mudah je.

Nanti che kak share resepi yang che kak tambah baik juga ikut selera che kak. Che kak lupa resepi siapa. Lupa nak kredit kat penulis asal. Terima kasih banyak-banyak kepada penulis resepi asal walaupun che kak ubahsuai sikit.



 RESEPI NASI AYAM
-----------------
A: BAHAN UNTUK NASI
1. Beras 4 cawan
2. Daun pandan 2 helai
3. Halia 2 cm untuk hirisan 6 cm untuk kisar lumat
4. Bawang putih 1 labu
5. 1/2 kiub ayam
6. Sedikit serbuk kunyit untuk warna kuning
7. Mentega@marjerin 2 sudu besar
8. Bawang besar 1 labu potong bulat
9. Garam dan gula
10. Air rebusan ayam
11. Minyak untuk menumis (option)
12. Susu pekat 1 sudu besar rata
13. Rempah 4 sekawan (kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga)


CARA BUAT
1. Tumis mentega@marjerin.
2. Masukkan daun pandan, rempah 4 sekawan dan bawang mayang bulat. (kalau daun pandan takde che kak ganti dengan  serai ketuk).
3. Masukkan hirisan halia. Masak hingga bau harum.
4. Masukkan halia & bawang putih yang telah dikisar lumat.
5. Masukkan air rebusan ayam.
6. Masukkan garam, gula, kiub ayam, serbuk kunyit dan susu pekat. Che kak masukkan juga 1 sudu serbuk susu kambing MIKKAE sebagai ganti resepi asal letak 2 sudu susu cair.
7. Masak hingga menggelegak. Rasa sedap ke tidak. Kalau sedap, ok la. Tutup api dapur.
8. Akhir sekali masukkan beras (basuh beras terlebih dahulu) dan masukkan air rebusan ayam. Jangan lupa tekan butang on tau.

B. KUAH SUP
1. Air rebusan ayam
2. Sedikit halia dalam 1 cm
3. 3 ulas bawang putih
4. 1/2 kiub ayam
5. Garam, gula, serbuk perasa. (Che kak tak masukkan serbuk perasa sebab suami tak suka ajinomoto)
6. Daun sup dan daun bawang
7. Bawang besar 1 labu dipotong bujur.


C. REBUSAN AYAM
Rebus ayam hingga empuk. Letakkan halia yang diketuk. Air rebusan masak lebih untuk nasi dan kuah sup.

D. AYAM GORENG
Che kak suka perap ayam rebus dengan kicap cair dan minyak bijan.  Goreng ayam yang telah diperap. Kadang-kadang guna kicap lemak masin cap kipas udang. Bila sejuk potong ayam mengikut saiz yang disukai. Hias ayam dengan salad, timun dan buah tomato.

E. SOS CILI
Bahan untuk sos cili.
1. 5 biji lada merah.
2. 1@2 biji tomato.
3. Sedikit air rebusan ayam
4. Garam, cuka dan gula
5. Seulas bawang putih

Cara buat sos
1. Kisar lada bersama halia, tomato, bawang putih, garam, gula, cuka, air rebusan ayam.

F. SAMBAL KICAP
Untuk sambal kicap, che kak guna aje kicap perap ayam. Jangan buang kicap perap ayam. Che kak tambah seulas bawang putih tumbuk dan kicap manis cap kipas udang.

Selamat mencuba. Lain orang lain cara masak nasi ayam. Yang penting anak-anak dan suami suka. Kalau orang lain suka, itu adalah bonus.

Rebus ayam bersama halia yang diketuk


Panaskan mentega, tumis 4 rempah sekawan, bawang besar, hirisan halia, serai@daun pandan

Masukkan halia dan bawang putih yang dimesin lumat, kiub pati ayam, garam, gula, susu, serbuk kunyit, sedikit air rebusan ayam


Masukkan dalam beras yang telah dibasuh dan air rebusan ayam. Che kak guna beras siam. Air memang kena banyak dan lebih daripada beras biasa


Semerbak bau nasi ayam yang dah masak


Perap ayam rebus dengan kicap cair@kicap lemak masin bersama minyak bijan



Ayam siap digoreng. Hias dengan daun salad, timun dan tomato yang dihiris

Lada merah, tomato, cuka, gula, garam, bawang putih dan air rebusan ayam diblender



Siap sambal lada. Kalau cair, boleh masak sekejap kasi pekat

Kicap perap ayam. Boleh digunakan untuk sambal kicap ayam. Campur bawang putih seulas dan kicap lemak manis. Nak pedas, boleh tambah cili. Anak-anak tak makan pedas. 


Air rebusan ayam, campur bawang besar dihiris, daun sup dan daun bawang, bawang putih, kiub pati ayam, gula, garam



Saturday, May 5, 2018

PROMOSI MIKKAE RAMADHAN

Promosi Ramadhan Mikkae (1/5-14/6)

1. Best Buy Mikkae Milk (Set A)
2. Combo Ramadhan (1kg mikkaemilk + 250g ajwa +250g mariami + shaker)
3. Starter Set Mikkae (all mikkae+bonus item)
4. Combo Kurma 6 Free 1 (#mikkaehealthysnacks)
5. Combo Pistachios (Pack of 3)
6. Combo Cacao Buy 2 (Less 5%)
7. Combo Mikkae Milk Booster Ramadhan (mikkaemilk+kurma+milkbooster chewable)

Yang nak susu kambing je, amik Bestbuy Mikkae (set A)
Yang nak susu+kurma ambik combo ramadhan
Yang nak kurma je, ambik combo buy 6 free 1
Yang nak cuba semua, ambik Starter Set Mikkae #offerMay


Wasap: 0133703161

Best buy Mikkae Milk

Mikkae Milkbooster Ramadhan

Starter Set Mikkae

Combo Cacao

Combo Pistachios

Combo Kurma Mariami

Combo Kurma Ajwa

Combo Ramadhan Mikkae (mikkaemilk + kurma)

Friday, April 20, 2018

RESEPI VIRAL ASAS UNTUK CANTIK DAN SIHAT

Nak tahu RESEPI VIRAL TERKINI untuk jadi cantik & sihat ?

Susu kambing sangat bagus untuk mencantikkan kulit dan kesihatan menyeluruh. Malah turut TERBUKTI susu kambing adalah superior berbanding susu lembu dari segi khasiat dan keserasiannya untuk manusia.

Kurma pula adalah salah satu SUPERFOOD yang ada. Dalam sebiji kurma je dah ada pelbagai jenis nutrisi dan zat yang diperlukan oleh manusia setiap hari.

Jadi siapa yang nak amalkan petua kulit CANTIK & SIHAT jom amalkan resepi viral ni !

Resepi ini resepi ASAS untuk membuat minuman berasaskan susu dan kurma ditambah dengan campuran bahan lain untuk dijadikan SMOOTHIE.


MUDAH sangat tau caranya.

Sediakan,

✅ Base (Susu kambing + Kurma/Madu)
✅ Buah-buahan
✅ Sumber kekacang, yoghurt, oat atau dried fruits


Anda boleh variasikan ikut taste anda sendiri.

Nak tambah buah-buahan kegemaran ke, kekacang ke, yoghurt, oat, dried fruits semua pun boleh.

Sesuaikan dengan rasa dan khasiat yang anda mahu !


Yang penting, minuman kesihatan ini cukup SEDAP dan LAZAT !

Nak cuba ?





Jom LIKE, SHARE dan TAG rakan-rakan anda supaya yang lain pun boleh dapat manfaat juga.

Psst dah cuba nanti, snaplah gambar letak kat komen kongsi hasil air tangan anda pula πŸ˜‰





#MNM #mommynoahmikail #momsfavoritechoice #resepiviral #resepiuntukcantikdansihat #susumikkae #sedapnyasusukambing #sedapnyasusumikkae #jommikkae #kurmasegar #lazatdansedap