Friday, July 6, 2018

RANGKULAN KASIH UMRAH RAMADHAN 1439 H 2 JUN - 13/14 JUN 2018 - SIRI 1

Nikmat mana lagi yang perlu che kak dustakan. Dapat rezeki Allah yang tak terduga langsung. Sedikit pun che kak tak termimpi nak tunaikan umrah waktu yang terdekat lebih-lebih lagi tahun ini.

Nak harapkan simpanan? Nak mimpi pun tak mampu. Walaupun selalu juga berkata-kata, "mimpi je pun, tak perlu kena bayar". Yessss.. Mimpi yang menjadi kenyataan yang tak perlu bayar. Allah yang tolong bayarkan.

Che kak rasa syukur yang amat sangat dengan rezeki Allah. Tak tergambar perasaan gembira dan terharu.  Che kak tumpang rezeki asnaf yang terpilih dari kalangan penerima bantuan JKM dan warga emas dari Rumah Seri Kenangan JKM.

Syarikat ANDALUSIA Travel & Tours telah taja pakej umrah kepada 136 penerima bantuan JKM. Pakej umrah 10 terakhir ramadhan yang bernilai RM9900 seorang. Termasuklah taja kami sebagai sukarelawan @  petugas @ pengiring.

Program Rangkulan Kasih Umrah Ramadhan 1439H dianjurkan oleh Andalusia dengan kerjasama Kementerian Pelancongan (MOTAC) dan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Asnaf@penerima bantuan JKM  dari Kelantan seramai 13 orang. Che kak sebagai sukarelawan yang akan mengiringi asnaf.

Berita gembira ni che kak dapat semasa tengah tunggu keputusan pilihanraya umum pada 9.5.2018. Ya Allah, rasa nak melompat-lompat je sebab happy sangat.

Maka, bermulalah episod berkejar-kejaran dengan masa. Nak siapkan pasport dan dokumen-dokumen yang perlu segera di hantar ke pihak atasan. Nak siapkan kerja hakiki lagi. Rasa macam tak cukup tanah bak kata orang. Tapi Allah telah  permudahkan semua urusan.

Dalam masa 1 hari nak kena siapkan dokumen.
Pasport RM200.00.

Salinan sijil nikah yang perlu disahkan oleh pejabat Agama, kena cas RM10.00.

Suntikan mers cov RM130.00. Che kak dapatkan suntikan kat klinik Perdana.

Lepas tu berkejar pula kat Pejabat Pendaftaran Negara untuk sahkan salinan kad pengenalan suami.

Untuk surat keizinan mahram, kena cop pesuruhjaya sumpah. Tak semestinya kat mahkamah. Cop kat pesuruhjaya sumpah swasta pun boleh. Asalkan berdaftar dan diiktiraf oleh badan kehakiman. Kalau swasta, cas RM10.00.

Gambar pasport khas untuk visa umrah. RM15.00.

Dokumen ni perlu diserahkan kepada pihak Andalusia untuk permohonan visa umrah pula. Walaupun pihak kementerian dan andalusia menyokong, namun terpulang kepada pihak kedutaan Arab Saudi untuk meluluskan visa.

Selesai sediakan dokumen untuk visa, kena settle dokumen peringkat jabatan pula. Borang kebenaran ke luar negara, borang cuti umrah, borang cuti rehat, borang kebenaran menerima hadiah dan borang insurans luar negara.

Walaupun rezeki dari Allah, sudah tentu che kak amat berterima kasih kepada suami kerana mengizinkan che kak pergi. Che kak juga amat menghargai jasa-jasa big boss iaitu Puan Roshayati, Tuan Pengarah, boss che kak sendiri, dan kementerian kerana memberi peluang kepada che kak.

Sebelum itu, pihak Andalusia dan MOTAC dah turun padang untuk menghantar surat tawaran kepada penerima bantuan JKM termasuklah penerima JKM Pasir Puteh. Rezeki Pakcik Ismail bin Deraman. Pada pendapat che kak, pakcik Ismail memang kategori asnaf dan memenuhi kriteria Andalusia.

Pakcik Ismail Deraman, calon dari JKM Pasir Puteh yang berjaya mendapat tawaran umrah ramadhan 2018.

Cukup setakat ini dulu untuk siri 1. Lepas ni che kak sambung cerita untuk siri 2 dan seterusnya. Banyak nak cerita. Takde niat sikit habuk pun nak riak ke apa. Sekadar perkongsian pengalaman sebagai sejarah hidup yang tak hilang dari 'buku cerita' che kak.







No comments: