Tuesday, July 31, 2018

RANGKULAN KASIH UMRAH RAMADHAN 1439 H 2 JUN - 13/14 JUN 2018 - SIRI 3

30.5.2018, che kak bersama penerima JKM yang terpilih bertolak ke Kuala Lumpur dengan bas JKM. Ada yang pergi sendiri. Tak sabar rasanya. Walaupun rasa sedih tinggalkan suami dan anak-anak, namun kerinduan dan kecintaan kepada baitullah mengatasi rasa sedih. Bagaikan terkena penyakit angau dengan cinta.




Makcik Nab


Dengan berpandukan waze akhirnya selamat sampai kat Hotel Tabung Haji Kelana Jaya sebaik sahaja azan maghrib menandakan waktu berbuka puasa.

Keesokannya pendaftaran dan taklimat. Bagaikan mimpi che kak dapat tengok dan mendengar secara live Ustaz Dato' Md Daud Che Ngah. Che kak memang minat dan suka dengar ceramah-ceramah ustaz sejak kecil lagi. Che kak selalu juga baca kisah-kisah umrah dan haji dalam majalah Mastika.


Booth pemeriksaan kesihatan. 


Memang best dengar ceramah ustaz. Semoga golongan pendakwah dan ulamak terus istiqamah dalam perjuangan menyampaikan dakwah Islamiyyah. Semoga ustaz diberi kesihatan yang baik agar terus dapat menabur bakti kepada tetamu Allah.

Ustaz Dato' Md Daud Che Ngah bagi taklimat kepada petugas sukarelawan


Semoga anak-anak zaman ini kenal dengan tokoh agama


Teruja! Tapi masih under control malu la. Malu wei. Che kak ada juga  selfie dengan ustaz. Tapi takde la che kak nak tergedik macam jumpa artis.

Mmmmm dugaan hati yang paling besar. Istighfar banyak-banyak agar Allah pelihara hati che kak. 


Semasa majlis perasmian, barulah che kak kenal dengan pemilik Andalusia. Beliau menceritakan bahawa beliau dari keluarga yang susah. Tak sempat menghantar ibubapanya ke Mekah. Sebab itulah beliau mengambil inisiatif ingin membantu golongan warga emas yang miskin dan tak mampu untuk ke Mekah.

Antara asnaf penerima JKM yang terpilih


Jemaah dari Kelantan

Beliau bermula dari bawah. Pernah bekerja makan gaji. Hanya sempat memberi sekali sahaja gajinya kepada ayahnya sebelum ayahnya meninggalkan dunia yang fana ini.



Kata orang, rezeki dikongsi bersama. Dalam rezeki kita, ada rezeki orang lain.




Nak cerita juga la tentang makcik yang comel. Che kak kagum dengan makcik dari Pasir Mas. Che kak bahasakan dirinya sebagai 'mok'. Umur 73 tahun. Pukul 4.00 pagi, dia dah bangun dan mandi. Lepas tu solat tahajjud. Nampak mudah je. Apabila dah menjadi amalan, nampak mudah je kan. Masa sahur dan berbuka puasa, sikit je mok makan. Patut la comel.

Mok memang comel, cute, kecil molek. Walaupun dah berusia, manis je wajahnya. Che kak selalu je peluk mok. Mok jaga penampilannya. Memang tak puas tengok mok. Che kak suka mengusik mok sebab apabila dia gelak dan senyum, alahai macam anak dara. Malu-malu gitteww.

Sayang mok. Dah rasa macam nenek sendiri.


Hari yang ditunggu-tunggu pun tiba. 2.6.2018 (hari lahir suami che kak), kami berangkat ke KLIA. Lambaian Mekah dah memanggil-manggil.


Biru mata hitamku



Tapi sedih sangat sebab pakcik Jamil dari Gua Musang tak sihat. Dengan rasa semangat yang kuat, pakcik Jamil lawan sakitnya. Che kak ingatkan pak cik Jamil demam biasa aje. Ingatkan tubuh lemah sebab kurang gula. Asal sakit kencing manis, mesti duk ingat kurang gula. Siap bagi air manis dan kurma. Lepas tu baru pakcik Jamil bagitau, takut gula tinggi. Alamak! Nasib baik Andalusia ada doktor yang bertugas.

Pakcik Jamil. Semoga ada rezeki pakcik nanti 


Jemaah lelaki dah pakai pakaian ihram. Tapi belum niat ihram lagi. Naye je kalau dah niat. Nanti mutawwif akan bagitau waktu bila kena niat ihram semasa dalam kapal terbang nanti.

Cukup la dulu setakat ini. Nanti che kak cerita pula pengalaman berada di Mekah. Subhanallah, rindunyaaaa...   Tak tergambar perasaan rindu ni. Semoga diberi rezeki dan peluang lagi untuk ke sana.




Kaunter khas di KLIA untuk jemaah Andalusia


#Nota tambahan: Kena beli plug international. RM20.00.



Monday, July 30, 2018

RANGKULAN KASIH UMRAH RAMADHAN 1439 H 2 JUN - 13/14 JUN 2018 - SIRI 2


Hari ini che kak nak sambung kisah Rangkulan Kasih Umrah Ramadhan. Lebih kepada cerita pengalaman che kak. Bukan niat nak riak ke apa ke. Hanya sebagai kenangan dan rezeki paling indah yang dikurniakan kepada che kak.


Che kak terlalu sibuk sebab nak siapkan tugas-tugas hakiki kerja che kak. Itupun che kak terpaksa tinggalkan 'saka' kat boss dan kawan opis che kak. Tak sempat juga siap kerja.

Hanya sekali je che kak sempat mengikuti kursus umrah di Machang. Che kak tengah fokus dengar ceramah dan amanat ustaz penceramah.

Tapi makcik sebelah che kak sibuk suruh tulis buku nota dia.  Tapi dia duk tersengguk-sengguk sebab tertidur.

Untuk persediaan barangan hanya ala kadar sahaja. Nasib baik mak che kak pandai menjahit. Dapat la jahit 3 pasang jubah. Alhamdulillah rezeki sentiasa ada walaupun che kak takde duit yang banyak untuk persiapan ke mekah.

Antara keperluan yang che kak sediakan walaupun last minit:

2 helai jubah hitam (ma jahitkan)
1 helai jubah putih (ma jahitkan)
3 helai telekong solat (hadiah dari suami dan boss che kak, sumbangan Andalusia)
1 pasang baju kurung (sedia ada)
1 pasang t-shirt dan skirt muslimah (sedia ada)
2 helai kain tudung labuh hitam (sedia ada)
1 helai kain tudung  labuh (sedia ada)
1 botol spray (sumbangan Andalusia)
1 pasang kasut tawaf (RM5.00)
3 pasang stokin tebal (RM10.00 sepasang beli dengan ofismate)
3 pasang sarung tangan (sedia ada, sumbangan Andalusia)
3 helai kain sarung
3 helai t-shirt (baju tidur)
1 helai tuala (tak bawa pun takpe sebab hotel ada sediakan tuala)
2 helai sapu tangan @ tuala muka. (Che kak ada tuala muka percuma dari D'freshpicks)
1 pasang selipar getah sedia ada. Tak sempat nak beli, pakai selipar yang ada je la. Asal selesa.
Pakaian dalam
Pantiliner dan kapas
3 peket tisu basah
Cermin mata hitam (suami punye)
Gunting kecil untuk tahallul (beli kat kedai RM2)
Pengetip kuku
Pisau cukur
Penyangkut baju dan pengepit kain

Untuk set penjagaan diri:
Lipbalm homemade
Deodorant homemade
Sabun susu kambing
Sabun mandi khas untuk haji merangkap syampu(sebenarnya boleh je bawa sabun mandi biasa. Sebab kita bukannya sepenuh masa dalam ihram)
Sikat rambut
Ubat gigi, berus gigi
Sabun basuh kain (che kak guna sabun buku cap buruh warna kuning. Sabun legend. Seketul hanya tahan seminggu je).

Lipbalm , deodorant homemade 

Bekalan susu kambing dan kurma wajib che kak bawa.

Che kak tak bawa krim muka dan krim sun protection. Sebab che kak duk ingatkan kat Mekah tak leh pakai. Walhal masa dalam ihram je tak boleh pakai. Muka jadi hangus 'sun burn' wei.

Che kak tak bawa handbag. Che kak guna beg kecil sumbangan Andalusia. Beg tu kita sangkut kat leher dan ada tali yang diikat kat pinggang. Dalam beg tu muat la letak purse, telefon, buku panduan umrah.


Che kak tukar duit kat dalam KB Mall. Lupa pula nama kedai money changer tu. Tukar RM500 dapat la lebih kurang 450 riyal. Itupun duit suami yang bagi.

Sebelum bertolak ke KL, boss-boss dan kawan-kawan ada bagi duit sumbangan. Lebih kurang RM300 juga. Terima kasih banyak-banyak atas sumbangan kalian.

Che kak memang tak sabar nak bertolak ke Mekah. Bagaikan melambai-lambai. Rindu yang tak tertahan rasanya.

Nanti che kak cerita siri ke 3 pula. Pengalaman semasa berada di  Tabung Haji Kelana Jaya untuk program perasmian dan kursus perdana umrah.



Friday, July 6, 2018

RANGKULAN KASIH UMRAH RAMADHAN 1439 H 2 JUN - 13/14 JUN 2018 - SIRI 1

Nikmat mana lagi yang perlu che kak dustakan. Dapat rezeki Allah yang tak terduga langsung. Sedikit pun che kak tak termimpi nak tunaikan umrah waktu yang terdekat lebih-lebih lagi tahun ini.

Nak harapkan simpanan? Nak mimpi pun tak mampu. Walaupun selalu juga berkata-kata, "mimpi je pun, tak perlu kena bayar". Yessss.. Mimpi yang menjadi kenyataan yang tak perlu bayar. Allah yang tolong bayarkan.

Che kak rasa syukur yang amat sangat dengan rezeki Allah. Tak tergambar perasaan gembira dan terharu.  Che kak tumpang rezeki asnaf yang terpilih dari kalangan penerima bantuan JKM dan warga emas dari Rumah Seri Kenangan JKM.

Syarikat ANDALUSIA Travel & Tours telah taja pakej umrah kepada 136 penerima bantuan JKM. Pakej umrah 10 terakhir ramadhan yang bernilai RM9900 seorang. Termasuklah taja kami sebagai sukarelawan @  petugas @ pengiring.

Program Rangkulan Kasih Umrah Ramadhan 1439H dianjurkan oleh Andalusia dengan kerjasama Kementerian Pelancongan (MOTAC) dan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Asnaf@penerima bantuan JKM  dari Kelantan seramai 13 orang. Che kak sebagai sukarelawan yang akan mengiringi asnaf.

Berita gembira ni che kak dapat semasa tengah tunggu keputusan pilihanraya umum pada 9.5.2018. Ya Allah, rasa nak melompat-lompat je sebab happy sangat.

Maka, bermulalah episod berkejar-kejaran dengan masa. Nak siapkan pasport dan dokumen-dokumen yang perlu segera di hantar ke pihak atasan. Nak siapkan kerja hakiki lagi. Rasa macam tak cukup tanah bak kata orang. Tapi Allah telah  permudahkan semua urusan.

Dalam masa 1 hari nak kena siapkan dokumen.
Pasport RM200.00.

Salinan sijil nikah yang perlu disahkan oleh pejabat Agama, kena cas RM10.00.

Suntikan mers cov RM130.00. Che kak dapatkan suntikan kat klinik Perdana.

Lepas tu berkejar pula kat Pejabat Pendaftaran Negara untuk sahkan salinan kad pengenalan suami.

Untuk surat keizinan mahram, kena cop pesuruhjaya sumpah. Tak semestinya kat mahkamah. Cop kat pesuruhjaya sumpah swasta pun boleh. Asalkan berdaftar dan diiktiraf oleh badan kehakiman. Kalau swasta, cas RM10.00.

Gambar pasport khas untuk visa umrah. RM15.00.

Dokumen ni perlu diserahkan kepada pihak Andalusia untuk permohonan visa umrah pula. Walaupun pihak kementerian dan andalusia menyokong, namun terpulang kepada pihak kedutaan Arab Saudi untuk meluluskan visa.

Selesai sediakan dokumen untuk visa, kena settle dokumen peringkat jabatan pula. Borang kebenaran ke luar negara, borang cuti umrah, borang cuti rehat, borang kebenaran menerima hadiah dan borang insurans luar negara.

Walaupun rezeki dari Allah, sudah tentu che kak amat berterima kasih kepada suami kerana mengizinkan che kak pergi. Che kak juga amat menghargai jasa-jasa big boss iaitu Puan Roshayati, Tuan Pengarah, boss che kak sendiri, dan kementerian kerana memberi peluang kepada che kak.

Sebelum itu, pihak Andalusia dan MOTAC dah turun padang untuk menghantar surat tawaran kepada penerima bantuan JKM termasuklah penerima JKM Pasir Puteh. Rezeki Pakcik Ismail bin Deraman. Pada pendapat che kak, pakcik Ismail memang kategori asnaf dan memenuhi kriteria Andalusia.

Pakcik Ismail Deraman, calon dari JKM Pasir Puteh yang berjaya mendapat tawaran umrah ramadhan 2018.

Cukup setakat ini dulu untuk siri 1. Lepas ni che kak sambung cerita untuk siri 2 dan seterusnya. Banyak nak cerita. Takde niat sikit habuk pun nak riak ke apa. Sekadar perkongsian pengalaman sebagai sejarah hidup yang tak hilang dari 'buku cerita' che kak.