Tuesday, July 31, 2018

RANGKULAN KASIH UMRAH RAMADHAN 1439 H 2 JUN - 13/14 JUN 2018 - SIRI 3

30.5.2018, che kak bersama penerima JKM yang terpilih bertolak ke Kuala Lumpur dengan bas JKM. Ada yang pergi sendiri. Tak sabar rasanya. Walaupun rasa sedih tinggalkan suami dan anak-anak, namun kerinduan dan kecintaan kepada baitullah mengatasi rasa sedih. Bagaikan terkena penyakit angau dengan cinta.




Makcik Nab


Dengan berpandukan waze akhirnya selamat sampai kat Hotel Tabung Haji Kelana Jaya sebaik sahaja azan maghrib menandakan waktu berbuka puasa.

Keesokannya pendaftaran dan taklimat. Bagaikan mimpi che kak dapat tengok dan mendengar secara live Ustaz Dato' Md Daud Che Ngah. Che kak memang minat dan suka dengar ceramah-ceramah ustaz sejak kecil lagi. Che kak selalu juga baca kisah-kisah umrah dan haji dalam majalah Mastika.


Booth pemeriksaan kesihatan. 


Memang best dengar ceramah ustaz. Semoga golongan pendakwah dan ulamak terus istiqamah dalam perjuangan menyampaikan dakwah Islamiyyah. Semoga ustaz diberi kesihatan yang baik agar terus dapat menabur bakti kepada tetamu Allah.

Ustaz Dato' Md Daud Che Ngah bagi taklimat kepada petugas sukarelawan


Semoga anak-anak zaman ini kenal dengan tokoh agama


Teruja! Tapi masih under control malu la. Malu wei. Che kak ada juga  selfie dengan ustaz. Tapi takde la che kak nak tergedik macam jumpa artis.

Mmmmm dugaan hati yang paling besar. Istighfar banyak-banyak agar Allah pelihara hati che kak. 


Semasa majlis perasmian, barulah che kak kenal dengan pemilik Andalusia. Beliau menceritakan bahawa beliau dari keluarga yang susah. Tak sempat menghantar ibubapanya ke Mekah. Sebab itulah beliau mengambil inisiatif ingin membantu golongan warga emas yang miskin dan tak mampu untuk ke Mekah.

Antara asnaf penerima JKM yang terpilih


Jemaah dari Kelantan

Beliau bermula dari bawah. Pernah bekerja makan gaji. Hanya sempat memberi sekali sahaja gajinya kepada ayahnya sebelum ayahnya meninggalkan dunia yang fana ini.



Kata orang, rezeki dikongsi bersama. Dalam rezeki kita, ada rezeki orang lain.




Nak cerita juga la tentang makcik yang comel. Che kak kagum dengan makcik dari Pasir Mas. Che kak bahasakan dirinya sebagai 'mok'. Umur 73 tahun. Pukul 4.00 pagi, dia dah bangun dan mandi. Lepas tu solat tahajjud. Nampak mudah je. Apabila dah menjadi amalan, nampak mudah je kan. Masa sahur dan berbuka puasa, sikit je mok makan. Patut la comel.

Mok memang comel, cute, kecil molek. Walaupun dah berusia, manis je wajahnya. Che kak selalu je peluk mok. Mok jaga penampilannya. Memang tak puas tengok mok. Che kak suka mengusik mok sebab apabila dia gelak dan senyum, alahai macam anak dara. Malu-malu gitteww.

Sayang mok. Dah rasa macam nenek sendiri.


Hari yang ditunggu-tunggu pun tiba. 2.6.2018 (hari lahir suami che kak), kami berangkat ke KLIA. Lambaian Mekah dah memanggil-manggil.


Biru mata hitamku



Tapi sedih sangat sebab pakcik Jamil dari Gua Musang tak sihat. Dengan rasa semangat yang kuat, pakcik Jamil lawan sakitnya. Che kak ingatkan pak cik Jamil demam biasa aje. Ingatkan tubuh lemah sebab kurang gula. Asal sakit kencing manis, mesti duk ingat kurang gula. Siap bagi air manis dan kurma. Lepas tu baru pakcik Jamil bagitau, takut gula tinggi. Alamak! Nasib baik Andalusia ada doktor yang bertugas.

Pakcik Jamil. Semoga ada rezeki pakcik nanti 


Jemaah lelaki dah pakai pakaian ihram. Tapi belum niat ihram lagi. Naye je kalau dah niat. Nanti mutawwif akan bagitau waktu bila kena niat ihram semasa dalam kapal terbang nanti.

Cukup la dulu setakat ini. Nanti che kak cerita pula pengalaman berada di Mekah. Subhanallah, rindunyaaaa...   Tak tergambar perasaan rindu ni. Semoga diberi rezeki dan peluang lagi untuk ke sana.




Kaunter khas di KLIA untuk jemaah Andalusia


#Nota tambahan: Kena beli plug international. RM20.00.



No comments: